Restauratie Pinta

pinta_kleinDe door Abeking & Rasmussen ontworpen en gebouwde Pinta is een prachtige 50m2 Seefahrtkreuzer met een bewogen historie. In 1937 vorderde de Kriegsmarine het jacht

nog voor de oplevering. Tot het einde van de oorlog heeft ze als opleidingsschip voor officieren gediend. Na de oorlog is het schip door een Britse legerjachtclub gebruikt, en vanaf 1970 is Pinta in particuliere handen. In het boek 'The Windfall Yachts - a legacy of goodwill' van Michael Cudmore (ISBN 978-0-9542547-1-1) is een uitgebreide beschrijving van haar geschiedenis opgenomen, ook van de restauratie: 'Her restoration became a labour of love over a number of years in the yard of Benno Rexwinkel and she has now emerged as perhaps the best of the 50 sq m Windfalls at sea today.'

Tijdens de restauratie is het gehele schip goed aangepakt. Als eerste is de ballastkiel gedemonteerd. Vervolgens zijn de onderste gangen verwijderd en bijna alle wrangen en spanten vervangen of gerepareerd. De kielbalk is vervangen en de onderste gangen zijn ook nieuw gemaakt. De opbouw is eraf gehaald om het interieur gemakkelijker te kunnen verwijderen om binnen te kunnen werken aan de spanten en de wrangen. Het oude interieur is zoveel mogelijk gerestaureerd en teruggeplaatst, en vele onderdelen zijn verbeterd of vernieuwd. Zo zijn langs de huid aan de binnenzijde overal nieuwe wegeringlatten (zweetlatten) geplaatst en is de kombuis vernieuwd, evenals enkele schotten. De dekconstructie, inclusief plaatdek, is ook geheel nieuw gemaakt, en het plaatdek is geheel ingepakt in epoxy versterkt met glasweefsel. Daaroverheen ligt Yellow Cedar dekbekleding.

De opbouw is gerestaureerd, zodat deze teruggeplaatst kon worden en dan zijn we werkelijk aan de finishing touches toe: berghout en ander lijstwerk. En natuurlijk het inbouwen van de motor.

De restauratie van de Pinta is zelfs genomineerd voor de Restoration of the Year Award in Classic Boat!